You also can be a part of it!
The exercise of freedom of artistic expression in Latin America continues to have a high cost for those who dare to defend it in flawed democracies and, even higher costs, in authoritarian contexts. For CADAL, cultural manifestations function as a thermometer of the democratic health of our countries.
We promote initiatives aimed at supporting artists at risk and informing about the state of artistic freedom in Latin America. >>
We organize events in which artists, managers and leaders of civil society exchange ideas and proposals in defense of artistic freedom in Latin America. >>
We pronounce ourselves publicly through petitions to governments and international organizations, press releases and opinion columns. >>
A podcast produced entirely by CADAL, focused on the uprooting of Latin American artists, managers and creators. These are stories that tell, in first person, what it means to be forced to indefinitely leave the country of origin, for reasons of political harassment and censorship.
FARIDA SHAHEED - United Nations Special Rapporteur on Cultural Rights (2013)
En octubre de 2019 el mural “¿Quién dio la orden?”, realizado por los integrantes de la campaña gráfica “Puro Veneno”, en Bogotá, fue censurado por militares y policías que lo cubrieron con pintura blanca. El mural muestra las caras de altos oficiales del Ejército colombiano y la cifra de ejecuciones extrajudiciales que, de acuerdo con organizaciones de víctimas, se cometieron entre 2000 y 2010 bajo el nombre de “Falsos Positivos”. La censura de este mural desencadenó su reproducción masiva vía redes sociales y medios de comunicación, tras la orden de remoción (y prohibición de reproducción) por parte de un juez, el 25 de febrero de 2019.
En septiembre de 2019, el alcalde de Río de Janeiro Marcello Crivella ordenó que retiraran de la Bienal Internacional del Libro allí realizada los ejemplares del cómic de Avengers “The Children’s Crusade”, que mostraba un beso gay de dos personajes masculinos, por considerarlo "contenido no apto para menores”.
En mayo de 2020, el colectivo Delight Lab intervino el edificio de Telefónica en la ciudad de Santiago de Chile con la palabra “Humanidad”. Minutos después, focos de alto alcance instalados desde un camión estacionado cerca del edificio cubrieron con luz blanca el mensaje de la proyección. Desde el inicio de las protestas en Chile, en 2019, el colectivo Delight Lab intervino en varias ocasiones la superficie de este edificio, hasta este acto de censura.